Laatst had ik een acquisitiegesprek voor een mooie facilitaire opdracht bij een VV&T organisatie. Er was echt een duidelijke visie uitgewerkt rondom de toekomstige zorg voor cliënten. Een uitdaging om die visie uit te werken in facilitaire concepten! Ik was daarom erg enthousiast aan het vertellen over de mogelijke vertaling naar de facilitaire praktijk en de veranderende rol van het facilitair management. Tot de Directeur Zorg tegen me zei: “ Je hebt dan wel een mooie visie om de cliënt maximaal te ondersteunen, maar besef je wel dat ik ook nog een heel bedrijf met medewerkers moet runnen en bovendien de continuïteit van de organisatie in de gaten moet houden?” Ik viel even stil en was licht geschokt. Ik stotterde iets in de trant van: “ als je de goede dingen doet, komt het wel goed” en “ door in behoefte te voorzien verbind je mensen aan je”.
De directeur vond het kennelijk niet het goede antwoord: de opdracht ging naar een ander “met passende managementstijl”. En dat begrijp ik heel goed: ik vond het ook geen goed antwoord. Maar waarschijnlijk om een andere reden. Het antwoord dat ik had willen geven werd door mijn verbazing weggeblazen. Kan het echt zo zijn dat dat de continuïteit en het succes van een organisatie in de zorg de hoogste prioriteit krijgt, terwijl dat in visie noch missie terug te vinden is? Laten we ons beperken door huidige structuren om de juiste dingen te doen? Is je visie een droomperspectief, maar moeten we wel even reëel blijven? Maar jongen toch, wees toch niet zo naïef: je weet toch dat het zo werkt? En dat er wel rekening gehouden moet worden met belangen van organisaties en medewerkers?
Dat weet ik ook wel, maar ik ben een gelovige. Ik geloof erin dat een organisatie in deze sector zich volledig richt op het zorgen dat een cliënt en zijn relaties de maximale ondersteuning krijgt. En niet dat de cliënt de optimale ondersteuning krijgt, namelijk ondersteuning binnen de kaders van de organisatie. Ik geloof dat opheffing de droom van elke zorgorganisatie zou moeten zijn. En tot die droom verwezenlijkt is, dat ze de opdracht heeft om continu toegevoegde waarde te bieden. Net als elke medewerker. En dat had ik willen zeggen.
test comment